Oh, it is just brilliant!

Såg nyss på Oprah igen och fick åter igen motivation för en tanke som jag har flirtat väldigt länge med!  En tanke som går ut på  att äta nyttigt och verkligen försöka tänka på ens val när det gäller kost. Misstolka inte mig nu, jag gör inte detta för att gå ner i vikt eller något i den stilen utan för att jag vill ta hand om min kropp, må bra och äta bra mat. Jag älskar mat, och därmed är det inte mer än logiskt att jag faktiskt väljer att äta riktig mat.
Det verkar som att det är många som inte förstår innebörden av näring och dess koppling till den mat som vi får i oss varje dag. Nu för tiden äter man mycket skräpmat och halvfabrikat, något som ger vår kropp 0 när det gäller näring. Vi får i oss massa tillsatser i form av socker, konserveringsmedel, färgämnen och smakaromer. Det är inget jag vill äta. Hellre mer tid och något mer i kostnad men att äta naturlig mat. Varför köpa färdiga köttbullar när man kan göra egna? Varför sitta och äta massa äckliga saker som inte ens riktigt kan jämföras med äkta vara? Några smarta tips när det gäller kost:
1. Ät skräpmat, men tillaga det själv.
Det är väldigt lätt att äta onyttigt nuförtiden för allt går att köpa precis runt hörnet, men om du tillagar allt själv kommer intaget av skräpmat minska..ofta att något kommer orka laga allt sådan varje vecka. Och inte fuska med micro som en viss betydande person till mig gör!

2. Kolla vad maten innehåller!
Ät inget som du knappt själv kan uttala och som inte innehåller dem ingredienserna som matvaran ska föreställa t.ex guacamole. Det är godare att göra den själv, även om det tar lite mer tid. Dock är det värt det!

3. Satsa på hemlagat.
Hellre att maten tar längre tid att göra, men att du vet vad den innehåller.

4. Ät med måtta på buffé och välj dessa noga.
Kul med buffé, men var noga med att du kan äta för en hel vecka på dessa dvs kaloriintaget på dessa är inte jättebra i längden.

Något i stil med detta kan man ha i åtanke när man köper eller äter mat. Att ha koll på sin kost bör inte förknippas
med viktidealet. Näringslära är hur viktigt som helst för en människa, precis lika viktig som matematik. DÅLIG KOST KAN BLI DÖDLIG, den kan leda till bl.a. övervikt, diabetes, hjärtinfarkter och den kan få din insida må riktigt illa. Man ska inte glömma att ens inre ålder räknas och den är viktig. Bara för att man är 40 år på papper betyder inte att ens insida håller med. Ta hand om dig och din kropp.
Gott, men är också något man kan göra hemma.
Fräschare, godare och nyttigare!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0