It's like taking candy from a child

Är sjukt shoppingsugen. Väldigt passande med tanke på att jag har starkt bestämt att skära ner på mina inköp. Ska försöka planera mina köp mycket bättre samt satsa på kvalitet och inte kvantitet. Har märkt att det lönar sig mer att satsa på lite dyrare saker när det gäller vissa plagg eller accessoarer. När jag köper vissa kläder eller skor som har ett lägre pris, blir dem inte använda på samma sätt, behåller inte sin kvalité på samma vis och hänger inte med i modet på samma vis. Detta resulterar i att jag får i längden ett överflöd av saker som jag inte längre har något intresse av. Väldigt sorgligt och onödigt tycker jag. Jag är en person som är rätt kräsen med mina kläder och det känns som att jag inte riktigt får till det 100 %. Det är bland annat därför som jag har bestämt att skära ner på mina inköp och istället spara pengarna som jag lägger på alla mina kläder nu, för att kunna köpa något dyrare men också finare och med bättre kvalité. Något som jag tror lönar sig när det gäller att lägga lite mer pengar på är bl.a. accessoarer som klockor, halsdukar, handskar och väskor.
Nu tänker några av er säkert: Men jag har inte råd att lägga 2000kr på en klocka och därför köper jag en för 300 kr. Helt rätt att ni inte har, inte jag heller men det kallas sparande. Istället för att gå loss på rean, spara dina pengar ett tag och köp något som du verkligen kommer värdesätta. Jag är tacksam och glad att jag har kommit till en sådan givande insikt. För jag är helt säker på att jag kommer spara mycket pengar på detta i framtiden och sluta med massa onödiga inköp. Och detta gäller allt från hem till hygien. Jag älskar fortfarande att shoppa, men jag kommer verkligen se över alla mina framtida inköp.
Om man tänker efter så är det inget farligt, utan bara att man blir mer medveten om vad man lägger ens pengar på. Sedan ska man inte tro att bara för att det är dyrt så är betyder det att varan är super bra. Så är det inte med allt, men som det tidigare sades, så besitter vissa ting helt enkelt bättre kvalité. Så vad spelar det för roll om man har en halsduk som kostar 2000 kr? Om det är din enda halsduk och man har valt att lägga pengar på den istället för att kasta dem på andra saker så är det bara en bra sak. Överflöd är inte alltid nyttigt, något jag har insett nu på senare tid.
Det finns kläder och accessoarer till budgetpris som både är snygga, har kvalité och man vet att dem kommer hålla stilen ett tag. Det är svårt att hitta dem och det är lätt att lura sig när det gäller sådana fall. Mina s.k. budgetfynd är faktiskt klänningar från H&M. Helt prisvärda och otroligt fina. Sedan har jag gått på mååånga fällor.
Det är bra att fynda på rean också. Och det just då man ska passa på att hitta dyrare varianter som kan nu ha billigare pris. Har inskaffat mig massa fint på rean t.ex. min Guess väska och parfym. Stora prövningen blir JulREAN, ska ge er en uppdate om hur det gick senare!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0